Tuesday, December 28, 2010

Itu Islam Namanya~


Bismillahirrahmanirrahim~
Salam to the readers, kalau ada readers la... harrharrharr
Hari ni nak bercakap fasal ni, ayah selalu ulang-ulang cakap benda ni lately kat rumah ni...
Asal bercakap fasal sesuatu mesti kaitkan dengan agama. Dan lastnya ada perkataan tu, itu Islam namanya~ haha

Islam as addin, satu cara hidup yang lengkap dalam semua aspek,
Kena jaga semua perkara tapi benda-benda ni actually tak membataskan apa-apa pun tak kiralah dia tu lelaki ke perempuan,
Kalau ikut dalam Al-Quran pun tak ada yang melarang perempuan nak lakukan apa-apa aktiviti, tak ada masalah..
Cuma kena ikut peraturan/ fitrah masing-masing la ... betul tak??

Then, Kalau nak bercerita fasal benda2 ni sebenarnya
berdasarkan satu skop je memang tak payah la, nama pun Addin-satu cara hidup yang lengkap dalam semua aspek kan??
Tapi benda2 macam ni ada basic, iaitu ye anak2 ye... HATI

Ye, HATI
Hati tu lah center bagi segala center yang ada dalam badan kita... Tapi kalau ikut sains, otak kan?? Hati tu la sebenarnya penting... Kalau tak de h
ati, tu kategori tak ada hati perut hahaha. Hati ni la tempat letaknya kekuatan akidah kita, iman kita, tu fasallah pepatah pun ada sebut, tepuk dada tanya iman, Tapi orang sekarang pandai-pandai je tukar tepuk dada tanya selera la, apalah... hahaha... peredaran zaman la katakan.

Eh, tapi betul sebenarnya, peredaran zaman tak sepatutnya diikuti dengan perubahan yang lebih tidak baik sepatutnya benda-benda perub
ahan zaman ni membawa kepada benda yang lebih b
aik, contohnya macam azam tahun baru, manalah ada orang yang nak benda2 tak baik kan?? betul tak??

Sambung balik yang tadi dah meleweh dah ni, Hati tu tempat letaknya Iman, so hati kita kena jaga, jauhkan dari sakit hati, nanti meracun diri sendiri, kena jaga hati tu baik2, supaya makhluk ALLAH bernama syim,ya,ta,alif,nun... tu tak berani nak dekat, nak menggoda pun... Kalau la kita berjaya jaga Insya-ALLAH, sem
ua perkara pun akan jadi senang, tak ada resah gelisah gundah gulana kecewa ke apa, semua tu dapat diatasi.. Ha, Itu Islam Namanya... hahaha

Okla, dah panjang sangat dah ni, uisyh macam meleweh la pula... taper2 sesekali... harharhar....

Ha~Ini Islam namanya...

No comments:

Post a Comment