Friday, May 27, 2011

Best Friends Forever (Chap.1)

Na~ soalan tu la yang paling aku benci sungguh! Persoalan tu la punca segalanya!
Saat dia turun minum petang dengan ibu dia tu. Mereka ada berbual sesuatu.
“ Mama jumpa Nuzfa dekat JJ tadi.” Irsyad terkejut besar.
“Dia dengan mak dia. Lawa sekarang Chad!” Irsyad semakin excited nak tahu.
“Dia kat mana sekarang, ma?”
“Dia tinggal kat KL. Baru balik dari German 3 bulan lepas. Dia kerja kat MAS sekarang. Flight engineer?? Kerja dia… tak silap mama la”
Pn. Norita bicara lagi. Bukan dia tak tahu anak dia dengan gadis tu dah macam adik-beradik je. Memandangkan Irsyad tak ada adik-beradik perempuan dan Nuzfa pun tak ada adik-beradik lelaki. Boleh kata, Irsyad tu dah macam abang kepada Nuzfa.
“Oh~”
Dipendekkan cerita, dia kena bertugas tengok cargo satu hari tu. Periksa batu-batu permata yang nak dihantar ke Perancis untuk dibentuk jadi barang kemas di sana. Oh, by the way dia ni salah satu pengarah urusan di Syarikat E. Shine Holdings. Syarikat batu permata dan barang kemas yang tengah meningkat namanya sekarang ni bersaing dengan Habib Jewels. Heh~Dan disinilah sebenar-benarnya cerita ini bermula.

Kaki melangkah pantas menghala ke cargo department. Sementelahan, dia terhenti di tempat penyelenggaraan kapal terbang apabila kelibat seseorang yang macam kenal menyapa matanya. Dia melangkah ke arah seseorang itu.
“Assalamualaikum…”
“Wa’alaikumsalam. Maafkan saya, encik tapi encik tak sepatutnya berada di sini. Kawasan ni bahaya encik.”
Enjin kapal terbang AE Jumbo 84 itu ditinggalkan sebentar. Menoleh ke arah lelaki itu. Berkerut juga keningnya nak mengingat wajah yang satu tu.
“Oi! Tak ingat aku ke?”Irsyad separa menjerit.
“Chad?”
“ye la, aku la ni… apa la member sendiri pun tak ingat ke?”.
“Wow, lainnya kau.” Lelaki itu nampak kemas dengan blazer hitam yang disarung kemas di badannya.
“Kau pun lain.” Pakaian mekanik itu langsung tidak mencacatkan kecantikan gadis yang berada di hadapannya tatkala ini.
“Sorry man, tapi serius, kau tak boleh ada kat sini la~”
“Aku nak pergi tengok cargo…”
“Oh~kau kerja apa sekarang ?”
“Biasa je , aku mana hebat macam kau.”
“Poyo, bagi kaki karang…” Irsyad tersengih. Perkataan gadis itu masih tak berubah. Masih pelik-pelik macam dulu.
“Aku kerja kat E. Shine~ Pengarah urusan.” Nuzfa sedikit ternganga.
“Kerja dengan Tengku Azul?”
“Aku under dia.” Tengku Muhammad Azul Iskandar, CEO muda di E.Shine.(Dalam novel The Silent Melodies saya).
“Isterinya dekat sini.” Irsyad mengangguk.
“Gaji mesti besar kan?”Nuzfa menjungkit kening.
“Apa maksud kau angkat-angkat kening tu ha?”
“Esok gaji… so, kena belanja aku makan… dah lama tak jumpa, nak borak lama sikit…kalau kau nak la…”
“Aku nak tapi aku tak nak belanja.”
“Shesh, kedek!” Irsyad ketawa lepas.
“Ok, ok.. aku belanja. Jumpa kat McD esok nak?” Nuzfa mengangkat thumbs up.
“Aku chow dulu. Assalamualaikum.”
“Wa’alaikumsalam.” Tak lama, Irsyad datang semula.
“Ni kad aku. Ni kad private aku. Call me on this number.” Nuzfa mengangguk.

No comments:

Post a Comment